Fox, Newsmax skyder deres egne luftede krav ned ved valg

Billede via Fox News skærmbillede

Denne artikel er genudgivet her med tilladelse fra Associated Press . Dette indhold deles her, fordi emnet kan interessere Snopes-læsere, det repræsenterer dog ikke arbejdet fra Snopes faktakontrol eller redaktører.



NEW YORK (AP) - To valgteknologivirksomheder, hvis navne er kommet frem i præsident Donald Trumps falske anklager om udbredt vælgerbedrageri under præsidentvalget kæmper tilbage, hvilket medfører usædvanlige offentlige udsagn fra Fox News og Newsmax.



Udtalelserne kom i weekenden og mandag, efter at virksomhederne Smartmatic og Dominion rejste udsigten til retssager for at rapportere, hvad de sagde var falske oplysninger om dem.

Begge virksomheder blev henvist til i kampagnens forslag om, at antallet af stemmer i svingstater blev manipuleret til fordel for den valgte præsident Joe Biden. Virksomhederne benægter flere udsagn, der er fremsat om dem, og der er ingen beviser for, at noget stemmesystem skiftede eller slettede stemmer i valget i 2020.



Et næsten to minutters forudbåndet segment blev sendt i løbet af weekenden på et Fox Business Network-program, der var vært af Lou Dobbs og Fox News Channel-shows med Maria Bartiromo og Jeanine Pirro.

Det kom dage efter, at Smartmatic sendte et brev, der truede retssager til Fox og to andre netværk, der var populære blandt Trump-tilhængere, Newsmax og One America News Network.

hvem var george floyd, og hvad gjorde han

De to minutter lange Fox-segmenter blev sendt i form af en spørgsmål-og-svar-session mellem en stemme uden for skærmen og Eddie Perez, en stemmeteknologiekspert ved det ikke-partisinde Open Source Election Technology Institute.



”Jeg har ikke set noget bevis for, at Smartmatic-software blev brugt til at slette, ændre eller ændre noget relateret til afstemningstabeller,” sagde Perez.

Virksomheden siger, at dets eneste arbejde, der involverede det amerikanske valg i 2020, kom i Los Angeles. Trump-advokat Rudolph Giuliani har fejlagtigt hævdet, at Smartmatic blev grundlagt i Venezuela af den tidligere diktator Hugo Chavez med det formål at fastsætte valg. Smartmatic blev startet i Florida i 2000. Dens grundlægger er venezuelansk, men virksomheden sagde, at Chavez aldrig var involveret, og dets sidste arbejde i Venezuela kom i 2017, da dets software fandt ud af, at regeringen havde rapporteret falske valgdeltagelser.

Efter at segmentet blev sendt søndag i Bartiromos show, sagde hun: ”Så det er her, vi står lige nu. Vi fortsætter med at undersøge. ”

Perez sagde også, at der ikke var nogen tilsyneladende forretningsforhold mellem Smartmatic og Dominion Trumps advokater har hævdet uden bevis for, at Dominions stemmetællingssystem, der blev brugt nogle steder i det amerikanske valg, havde brugt Smartmatics software.

På mandag spurgt om segmenterne, sagde Smartmatics advokat, J. Erik Connolly, at virksomheden 'ikke kan kommentere den seneste udsendelse fra Fox News på grund af potentiel retssag.'

Netværket kommenterede ikke ud over de on-air-segmenter, der blev sendt i weekenden.

En erklæring, der blev sendt af Newsmax-ankre mandag og også blev trykt på virksomhedens websted, var meget bredere og vedrørte både Smartmatic og Dominion.

I erklæringen sagde Newsmax, at der var 'flere fakta, som vores seere og læsere burde være opmærksomme på', blandt dem manglen på et forretningsforhold mellem de to virksomheder, eller at Dominion havde noget ejerskabsforhold med George Soros, husets formand Nancy Pelosi og andre.

forsvinden af ​​Ashley, Kansas

”Der er ikke blevet fremlagt beviser for, at Dominion eller Smartmatic brugte software eller omprogrammeret software, der manipulerede stemmer ved valget i 2020,” sagde Newsmax.

Virksomhedens talsmand Anthony Rizzo sagde, at Newsmax selv aldrig havde gjort krav på upassethed, men at andre havde dukket op på netværket for at rejse spørgsmål om Smartmatic.

”Som ethvert større medieudbud giver vi et forum for offentlige bekymringer og diskussioner,” sagde han.

Der var ikke noget øjeblikkeligt svar på en anmodning om kommentar fra OANN.

Dominion har ikke specifikt målrettet mod nogen nyhedsorganisation. I stedet for sendte advokaterne i sidste uge et brev til Sidney Powell, hvor de krævede, at Trumps tilhænger trak flere af de 'vilde og hensynsløse' beskyldninger, hun har fremsat om dem, tilbage. Virksomheden sagde, at nogle af dets ansatte er blevet forfulgt, chikaneret og modtaget drabstrusler.

Powell, en appeladvokat fra Texas, var en del af præsidentens juridiske team umiddelbart efter valget, men blev afvist efter at have anklaget for en ordning til manipulation af stemmeapparater.

fortæl, hvordan man laver 10, når man tilføjer 8 + 5 snopes

I sit brev til Powell sagde Dominion-advokater Thomas Clare og Megan Meier, at virksomheden ikke havde nogen bånd “til den kinesiske regering, den venezuelanske regering, Hugo Chavez, (britisk politiker) Malloch Brown, George Soros, Bigfoot eller Loch Ness-monsteret. ”

Powell returnerede ikke straks en anmodning om kommentar.

Clare sagde, at Dominions øjeblikkelige fokus er på Powell for det, hun har sagt om virksomheden.

”Fremadrettet vil vi helt sikkert se nærmere på andre, der har deltaget direkte i den ærekrænkende kampagne, såvel som dem, der hensynsløst har givet en platform for disse miskrediterede beskyldninger,' sagde han.